Frågor & Svar

Du hittar din lönespecifikation genom att logga in och i menyn välja Ekonomi > Löner. Markera den/de löner du önskar få lönespecifikation för och klicka på ”Hämta lönespecifikation”.

Vilket datum din lön utbetalas framgår på din lönespecifikation som du kan hitta på Mina sidor under Ekonomi > Löner.

Vi drar alltid 30% i skatt om du inte meddelar oss annat. Du kan välja att öka procentsatsen som dras på din skatt under dina kontoinställningar.

När du arbetar via Invoicery Business omfattas du av ett försäkringsskydd bestående av en olycksfall- och tjänstegrupplivförsäkring (TGL). Du omfattas även av en ansvarsförsäkring som skyddar dig om olyckan skulle vara framme.

Som privatperson kan du inte skapa ett konto hos oss utan då behöver du bli inbjuden till ett konto, vänligen kontakta oss för frågor kring det.

Är du ett företag och önskar skapa ett konto hos oss så behöver du komma i kontakt med vårt säljteam, du hittar kontaktuppgifter här

Om du har ett jämkningsintyg och ska betala lägre skatt än 30% så behöver du skicka in ditt intyg till oss på business@invoicery.com så justerar vi din skatt efter intyget.

Vill du avsluta din anställning tar du kontakt med oss på mail eller telefon så hjälper vi dig vidare.

Du når oss antingen via mail eller telefon helgfria vardagar mellan 09:00-17:00.

Våra kontaktuppgifter är 0771-1410000 / business@invoicery.com

För att vi ska avsätta tjänstepension så behöver du själv aktivera det på dina sidor om du går till Inställningar > Löner och ersättningar. Den lägsta procentsatsen du kan välja att avsätta är 4,5% men du kan även välja att avsätta upp till 30% av din bruttolön. För mer information om tjänstepension vänligen ta kontakt med oss via mail eller telefon.

Vi rekommenderar dig att spara semesterersättning så att du har möjlighet att få en längre sammanhängande period av vila. Genom att aktivera Spara semesterersättning under lön och ersättningar i dina inställningar, avsätter du automatiskt 12 % av din bruttolön på ett konto hos Invoicery Business, varje gång vi betalar ut en lön till dig. Dina semesterpengar – med avdrag för inkomstskatt – betalas ut till ditt konto runt den 19:e juni.

Du kan när som helst begära att få dina sparade semesterpengar utbetalda. Kontakta oss på Invoicery Business så hjälper vi dig

För att sjukanmäla dig skickar du ett mail till oss på business@invoicery.com, när du sedan är frisk anmäler du dig som frisk genom att skicka ett mail till samma adress och meddela oss detta.

Vi handlägger sjuklön enligt Lag (1991:1047) om sjuklön. Som din arbetsgivare ansvarar vi för de första 14 dagarna av din sjukskrivning förutsatt att nedanstående villkor är uppfyllda.

  • Arbetat sammanhängande i 14 dagar innan sjukdomstillfället (kvalifikationstid).

    Gäller vid anställningar kortare än en månad. Anställningarna räknas samman förutsatt att glappet mellan två arbetsdatum inte är större än 14 dagar.

  • Läkarintyg från och med dag 8.

  • Underlag som styrker att arbete fanns avtalat innan du insjuknade exempelvis schema, mejl, sms, tidrapporter.

Observera att sjuklön endast handläggs för de dagar och timmar du skulle ha arbetat via Invoicery Business.

Du får arbeta när och så mycket du vill förutsatt att du följer arbetstidslagen.

Det är viktigt att du följer arbetstidslagen för ditt eget välmående samt för att minska risken för olyckor. Det är när vi är trötta och stressade som de flesta olyckor händer. I arbetstidslagen står det både hur mycket du får arbeta, samt undantagen som i vissa fall kan förekomma. Du ska bland annat ha minst 11 timmars dygnsvila samt 36 timmars veckovila. I vissa fall kanske du behöver arbeta mer än du brukar, kontrollera då hur mycket du får arbeta under “övertid” i arbetsmiljölagen.

Läs gärna mer på arbetsmiljöverkets hemsida kring arbetsmiljölagen.

Ja, så länge dessa ligger i direkt anslutning till dina fakturerade arbetsdatum. Det innebär att avresedatum måste ske 1-2 dagar innan eller efter det fakturerade arbetsdatumet. Om du rest med egen bil så ska du dock inte lägga in detta som avdrag, utan som reseersättning. Då har du rätt till skattefri ersättning om 25 SEK/mil. Observera att du bara kan yrka reseersättning för resor som inte gått till och från ditt ordinarie tjänsteställe. Med ordinarie tjänsteställe menas den plats där du utför merparten av ditt uppdrag, som t.ex. uppdragsgivarens eller kundens lokal, kontor eller verkstad.

Om du yrkar reseersättning för resor i tjänsten behöver du kunna uppvisa en körjournal. Tryck här för att ladda ner vår mall. Maila sedan in körjournalen till business@invoicery.com för att vi ska kunna betala ut din lön.

Ja, du har rätt till traktamente om tjänsteförrättningen (arbetet) sker mer än 5 mil från hemorten samt att övernattning sker på annan ort än hemorten. Skatteverket har fastställt traktamentet till 290 kr per dygn. Observera att andra belopp gäller för traktamenten vid tjänsteförrättning i annat land.

Om du yrkar reseersättning för resor i tjänsten behöver du kunna uppvisa en reseräkning. Tryck här för att ladda ner vår mall. Maila sedan in reseräkningen till business@invoicery.com för att vi ska kunna betala ut din lön.

Om olyckan är framme är det viktigt att denna rapporteras och utreds så att nödvändiga åtgärder kan vidtas och eventuella arbetsmiljörisker lokaliseras. Även tillbud, en händelse som kunde ha lett till skada eller ohälsa ska du rapportera i förebyggande syfte. Fyll i denna blankett, och beskriv händelsen som inträffat noggrant. Blanketten ska skyndsamt efter att händelsen inträffat mejlas till business@invoicery.com eller postas till:

Invoicery Business AB

Att: Olycka/Tillbud

Dag Hammarskölds Väg 13

752 37 Uppsala

Du kan även läsa mer om goda arbetsvilkor här.

Visselblåsning innebär att en person med insyn i ett företag, organisation eller myndighet informerar ledningen om att något oegentligt sker. Visselblåsaren är ofta (men inte alltid) en anställd eller tidigare anställd.

Syftet med visselblåsning är alltså att upptäcka allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen. Några exempel på missförhållanden med allmänintresse kan till exempel vara brottsliga handlingar, kränkning av mänskliga rättigheter eller allmänt oetiska ageranden.

Ta del av Invoicery Business organisations visselblåsarpolicy här.

Visselblåsarlagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden reglerar ansvarsfrihet vid brott mot tystnadsplikt. En visselblåsare kan inte göras ansvarig för åsidosättande av tystnadsplikt under förutsättningen att visselblåsaren har skälig anledning att anta rapporterad uppgift är sann.

Arbetsgivaren är förbjuden att hindra eller försöka hindra rapportering eller på grund av rapportering vidta repressalier mot visselblåsaren eller någon annan som stödjer visselblåsaren, har koppling till eller en juridisk person som visselblåsaren äger, arbetar för eller har annan koppling till.  Arbetsgivaren får inte heller försöka förhindra eller vidta repressalier mot någon som vänder sig till arbetstagarorganisation.

Om du önskar visselblåsa om ett missförhållande på Invoicery Business kan du göra det enligt kontaktuppgifterna nedan. Du kommer få återkoppling 7 arbetsdagar från vi mottagit ärendet.

E-post
visselblas@invoicerybusiness.se.

Post
Invoicery Business AB
c/o Visselblås (Konfidentiellt)
Dag Hammarskjölds väg 13
752 37 Uppsala.

Det går även att visselblåsa externt till ansvarig svensk myndighet och om aktuellt för ansvarigt EU-organ.

Regeringen har beslutat att svenska myndigheter inom vissa ansvarsområden ska erbjuda en möjlighet för visselblåsning. Notera att för ett ärende ska kvalificeras att vara en visselblåsning ska ärendet uppfylla samma kriterier om missförhållande med allmänt intresse och där det anses skäligt att uppgifterna är sanna. Kontakta berörd myndighet för att veta mer.